Αλλαγή πλεύσης

Χαζεύοντας τα στατιστικά αυτού εδώ του μπλογκ διαπίστωσα ότι με βρίσκουν κάποιοι από μηχανές αναζήτησης – το πιο συνηθισμένο keyword ήταν τα «βαφτίσια» (κάποιος μάλιστα γύρευε τα «βαφτίσια του Τέσλα»!!!), άντε και μερικές φορές «Drupal» ή «CMS». Απόρρησα κάπως που μπήκαν στον κόπο να ακολουθήσουν το link και να μ’ επισκεφθούν – όμως οι άνθρωποι κάτι έψαχναν, είχαν κάποιο σκοπό και για να τον πετύχουν δοκίμασαν όλες τις πιθανές λύσεις. Σκέφτηκα λοιπόν κι εγώ να προσφέρω αληθινές πληροφορίες – να μοιραστώ κάτι που ξέρω και που ίσως φανεί πραγματικά χρήσιμο. Κάποια μαθήματα, υποδείξεις, παραδείγματα, σκέψεις και προβληματισμούς σχετικά με τη δουλειά μου, τον σχεδιασμό σελίδων.

Έχει στ’ αλήθεια ο κόσμος ανάγκη ένα ακόμα online tutorial; Ο παγκόσμιος ιστός είναι γεμάτος, ο ελληνικός όχι. Ρίχνοντας ματές στα ελληνικά σάιτ διαπιστώνω την έλλειψη ενδιαφέροντος για τα web standards, την χρηστικότητα (usability), την προσβασιμότητα (accessibility), τις νέες τεχνικές. Υπάρχουν ακόμα πολλές σελίδες που λειτουργούν αποκλειστικά στον Internet Explorer. Πρόσφατα προσπαθούσα να βρω τη διεύθυνση μιας εταιρίας και κατέφυγα στο σάιτ της. Ήταν όλο σε Flash. Μετά από αλεπάλληλα enter και ξαναenter κατάφερα επιτέλους να βρω τη σελίδα επικοινωνίας, όπου διαπίστωσα ότι τα γράμματα δεν διαβαζόταν. Προσπάθησα να τα μεγεθύνω – αδύνατον. Στη σελίδα επικοινωνίας, δεν διαβαζόταν η διεύθυνση! Έκανα ό,τι μου πέρασε από το μυαλό. Τζίφος. Τελικά κατέληξα στον Χρυσό Οδηγό. Αλλά το πρόβλημα μου κόλλησε και δεν μπορούσα να το καταπιώ. Συζητώντας το, έμαθα ότι στον Explorer τα γράμματα διαβάζονται – και πράγματι έτσι είναι. Ίσως έπρεπε να το σκεφτώ να το δοκιμάσω, αλλά γιατί να πρέπει να μπω σ’ αυτήν την διαδικασία; Δεν είμαι από αυτούς που απορρίπτουν κατηγορηματικά τη χρήση του Flash, δίνει ζωντάνια, κινεί το ενδιαφέρον και φτιάχνει σελίδες που σε γενικές γραμμές φαίνονται ίδιες σε όλους τους browser, όμως έχει προβλήματα χρηστικότητας (που στις νεώτερες εκδόσεις προσπαθεί να διορθώσει). Και απορρώ γιατί ενώ ένα από τα προτερήματα του Flash είναι η δυνατότητα να προσαρμόζεται στο μέγεθος της οθόνης, οι σχεδιαστές των συγκεκριμένων σελίδων την καταργούν, διώχνοντάς με από το σάιτ τους; Οι πιθανές απαντήσεις που μου βγήκαν (με γερή δόση κακίας λόγω ταλαιπωρίας) ήταν:

  1. τόσα ξέρουν
  2. έτσι τους βόλεψε

Δεν θέλω να κάνω την έξυπνη, έχω κάνει πολλά λάθη, έχω κολλήσει ακόμα περισσότερες φορές και τα έχω πασαλείψει, πιθανότατα πολλές αντίστοιχες δικές μου πατάτες να μου έχουν ξεφύγει και να μην τις ξέρω καν. Άραγε οι σχεδιαστές εκείνου του σάιτ ξέρουν το πρόβλημα; Ίσως η δημοσίευση κάποιων απόψεων και ιδεών πάνω στο θέμα να τους βοηθούσε.

Πολλά είπα και δεν είναι στο στυλ μου. Πρόσφατα θυμήθηκα ότι το πρώτο που με τράβηξε στο www ήταν ότι σ’ αυτόν τον χώρο πολλοί είχαν τη διάθεση να μεταφέρουν τις ιδέες και τις γνώσεις τους στους υπόλοιπους. Ενθουσιάστηκα με την ιδέα, επωφελήθηκα πολλές φορές, ξεκόλλησα, εμπνεύστηκα, διασκέδασα τόσο ώστε να θελήσω να γίνω κι εγώ μέρος αυτού του κόσμου. Έτσι, από δω και πέρα όταν πληκτρολογείτε στις μηχανές αναζήτησης λέξεις όπως «χρηστικότητα», «web standards» ή «CSS», ίσως κάπου στις ελληνικές σελίδες να συναντήσετε και δικά μου πονήματα – έτσι δεν θα είναι πια οι παραπομπές παραπλανητικές. Θα προσπαθήσω να είμαι σαφής, να δίνω παραδείγματα και παραπομπές σε εκείνους που ξέρουν περισσότερα απο μένα. Κι αν πιστέψω ότι αυτή η δουλειά έχει νόημα, ίσως τη μεταφέρω σε άλλο χώρο.

Να λοιπόν η νέα γραμμή πλεύσης αυτού του μπλογκ. Ελπίζω σε καλά ταξίδια.

Blog στο WordPress.com.